SLM M036259 – Nyköpingshus ca 1669

Beskrivning: Renässansslottet Nyköpingshus med slottsträdgården sedd från Östra Bergen. Detalj från litografi av Erik Dahlberg i Suecia Antiquaet Hodierna. Originalet sannolikt tryckt 1669.

Anmärkning: Utställning ”Röster i Nyköping 2009”, text på vepa: "När våren kom var han på sitt lilla gods i den lilla hamnstaden Nyköping. En dag lät han kalla mig till sig i sin förtjusande fruktträdgård, där vi sedan tillsammans ympade dessa kvistar på ett antal träd. De kom senare, till hans stora belåtenhet, att frodas."
Italienaren Giacomo Castelvetro var trädgårdsmästare och besökte hertig Karl i Nyköping 1594.

Utställning ”Röster i Nyköping 2009”, text på vepa: Johan Ludvig Reise var trädgårdsmästare när slottsträdgården på Nyköpingshus var som finast, under 1630-talet. 1640 blev han inspektör för alla kronans lustgårdar och trädgårdar. Trädgården låg mellan ån och Alla Helgona kyrka. Här fanns bollhus och dammar till nytta och nöje. Här låg också rännarbanan där man tornerade.

"När man i historien först träffar på trädgårdar är det inte några småställen. Där hade man inte tid. Det är i stället vid prästgården eller säteriet. [...] Att ha trädgård var i allra högsta grad socialt skiktat" /Ur "Trädgårdsseminarium på Julita" i "Husby-Rekarne Hembygdsförenings årsskrift nr 13 (2003), sidan 9

Litteraturtips:
Om bollhus: "Den svenska idrottens historia" av Jens Ljunggren (2020), sidan 26-29, 42, 57
Om tornerspel: "Den svenska idrottens historia" av Jens Ljunggren (2020), sidan 61-64

Objektnummer: M036259

Tillkomstperiod: 1669

Motiv - Byggnadsnamn: Nyköpingshus

Motiv - Fastighetsbeteckning: Nyköpingshus 1

Motiv - Kvarter: 17 Nyköpingshus

Motiv - Ort: Nyköping

Motiv - Socken: S:t Nicolai

Motiv - Härad: Jönåker