SLM 37377 1-2 – Juldukar från Gudrun Larssons barndomshem i Katrineholm

Beskrivning: Juldukar från 1900-talets förra hälft och mitt.
1. Löpare med tryckt motiv i rött och grönt, dansande tomtar. Motivet kommer från Jenny Nyström, vilken tecknade julmotiv för Rydboholms textilfabrik på 1920-talet. Med jämna mellanrum syns svagt initialerna JN i trycket. 154 x 49 cm.
2. Fyrkantig duk med tryckt motiv, dansande tomtar och grisar, ljus mm. Liksom ovanstående sannolikt med förlaga från Jenny Nyström. 64 x 55,5 cm.

Kommer från givarens barndomshem.

"Jullöpare (1) med dansande tomtar, tryck av Jenny Nyström. Den är från tidigt 1920-tal och har funnits med under hela min mammas barndom och även resten av hennes liv. Min mormor hade den alltid på julbordet som en löpare på en vit linneduk och min mamma gjorde på samma sätt under sitt liv. Den fyrkantiga duken med tomtetryck är från samma tidsepok som löparen och kommer även denna från mina morföräldrar". Kerstin Martinsson 2016.

Tillkomstperiod: 1920 talet

Historik - Ort: Katrineholm

Historik - Socken: Stora Malm

Historik - Härad: Oppunda