DSLH 1949 – Två tygprover av Tystbergadräktens förkläde

Beskrivning: Två prover av tyg avsett till förkläde till Tystbergadräkten. Varp av vitt bomullsgarn. Inslaget består av vitt bomullsgarn i tuskaftsränder samt rött, mörkblått och grönt bomullsgarn i rosengångsbårder. Vävsedel, se DSLH 1243.

1: Prov betecknad "PROD.t. 83 Förkläde T-Berga"

2. Prov som sitter fast med häftklammer på brevkort med handskriven text "Älvgården Pingstdagen den 1 juni 81. Sänder provet på Tystberga dräktens förkläde. Varmt tack för hjälp och lån. Vänligen Lena Lööf". På andra sidan står det "Lena Lööf Prästg. 34 68100 Kristinehamn".

Producerad hos Södermanlands läns Hemslöjdsförening.

Benämningen ”PROD”
Det här föremålet ingår i en tygprovssamling som har tillkommit under det att Hemslöjdsföreningen i Södermanland drev butik i Nyköping 1924-1984. Benämningen INV härrör från en katalogisering och märkning som genomfördes 1984 efter att butiken hade stängt sin verksamhet. Typrovssamlingen delades in i två avdelningar, inventeringsprover (INV) och produktionsprover (PROD). Inventeringsproverna innefattar vävprover som har samlats in från Södermanland och spänner över en tidsperiod nära tvåhundrafemtio år. Produktionsproverna består dels av kopior eller bearbetningar av inventeringsproverna, dels nykomponerade textilier.

Identifikationsnr: DSLH

Objektnummer: 1949

Tillkomstperiod: Före 1981

Historik - Ort: Nyköping