DSLH 1864 – Handduk

Beskrivning: Handduk med varp av svart lingarn. I var kortsida finns en ca 8 cm bred bård vävd i plattväv. I den ena sidan är bården rutig, i den andra sidan randig. Oblekt lingarn bildar inslag i plattväven. Bårdens tuskaftsinslag består av svart lingarn. Resten av handduken är vävd i tuskaft med oblekt lingarn i inslaget. Mitt på båda kortsidorna sitter hankar, bestående av handvävda band i varprips. Materialet i bandet är orange lingarn. Handduken är fållad för hand. Den är tvättad.

Handduken är vävd av Anna-Maija Sundström och formgiven av Pia Tibbling Rystadius.

DSLH 1862 - 1897 ingår i projektet "Gömt men inte glömt" som drevs av Södermanlands läns Hemslöjdsförening 1989-1995. Kristina Stenström Frisk formgav kollektionens hårda material. Pia Tibbling Rystadius utformade den textila delen. För den grafiska utformningen ansvarade Mia Seipel. Projektledare var länshemslöjdskonsulent Lille-Mor Boman. Efter projekttidens slut övergick rättigheterna till produkterna i formgivarnas ägo.

Identifikationsnr: DSLH

Tillkomstperiod: 1989 - Cirka 1995

Historik - Ort: Nyköping

Förvärvsdatum: 2011-01-01