Fotograf: okänd

Beskrivning: Kvarnbacken från NO, sedd från Tosterö vid högvatten. Nedanför kvarnen mjölnarbostad med uthus. huset vid stranden tillhörde mästerlotsen Rosenkvist. Längst t.h. smeden Anderssons smedja på Lurudden, då kallad Munkbergsudden. Smedjan byggdes troligen omkr. 1868.

Anmärkning: Kvarnbacken från nordost, sedd från Tosterö vid högvatten. Nedanför kvarnen mjölnarbostad med uthus. Huset vid stranden tillhörde mästerlotsen Rosenkvist. Längst t.h. smeden Anderssons smedja på Lurudden, då kallad Munkbergsudden. Smedjan byggdes troligen omkr. 1868.

Objektnummer: SEM_B270-9R

Tillkomstperiod: Cirka 1870

Förvärvsdatum: 2018

Motiv - Ort: Strängnäs