SLM 10384 – Ikon efter Kristusbild av Rubens, 1900-talets början

Beskrivning: Ikon av västerländsk typ efter Kristusbild av Rubens. Tillhör den typ av ikoner med målningar influerade från Europa, med perspektiv, kommer sannolikt från S:t Petersburg. Motivet blev under senare delen av 1800-talet uppskattat. Enkel mässingsram utan stämplar.
"Tillhör familjen" på baksidan.

/Ulf Abel, fil. dr. i konstvetenskap, 2009:

"Kristus välsignande nattvardsgåvorna. Den ursprungliga ikonstilen karakteriserades av stark stilisering, av tvådimensionalitet, det vill säga ett undvikande av rumsligt djup i bilden och av neutral, ofta förgylld, fond. Allt för att tydligt skilja den himmelska verkligheten, ikonens verklighet, från vår. Under 1800-talet kom den västliga konstens realistiska bildspråk dock att alltmer påverka ikonmåleriet. Kring sekelskiftet 1900 kunde kyrkan i Ryssland till och med förklara en helt realistisk framställning av den typ som visas här såsom lämplig förlaga för ikonmålare. Bilden återgår på italienskt 1600-talsmåleri (Carlo Dolci). Idag har det äldre, stiliserade idealet ånyo kommit att dominera i ikonmåleriet.

Kristus välsignande nattvardsgåvorna, ca 1900."

Samtidigt förvärvat: Samling: Ikoner

Tillkomstperiod: Efter 1900 - Före 1917

Historik - Ort: Strängnäs

Historik - Kommun: Strängnäs