SLM M023764 – Storgatan i Strängnäs år 1860

Beskrivning: Fotografi av målning av Rudolf Lundquist som avbildar kända strängnäsbor på Storgatan i Strängnäs. Till vänster går den gamle notarien Monthén. I miten kommer lektor Henrik Aminson (1814-1885) med sin höga skorstenshatt och blå slängkappa som precis ska vika om hörnet till Lektorsgatan. Till höger står rådman Arnberg och ska ta emot ett brev av brevbärare Lendin.

Anmärkning: "Storgatan före branden 1871. Till höger står rådman Arnberg och skall ta emot ett brev av brevbärare Lendin. I mitten kommer lektor Aminson med sin höga hatt och blå slängkappa. Längst till vänster går den gamle notarie Monthén, som lever på bara rotmos och vatten"
[…]
"Vi kommer snart fram till torget med det lilla vita rådhuset i ena hörnet och apoteket mitt emot. Där möter vi rådman Arnberg med den gula västen och lektor Aminson i blå slängkappa. Lektor Aminson är en duktig karl, som har mycket att säga till om i stan. Men alla tycker, att han har konstiga idéer. Han vill hänga upp lyktor ute på gatan, för att folk ska hitta hem om kvällarna, och han vill bygga ett badhus, där alla människor i staden kan få tvätta sig året om. Men gatlyktor kan ställa till eldsvåda, och att bada om vintern är ohälsosamt. Det måste varje människa begripa" / Ur Strängnäs stad (1951), sidan 51, 52

"En hundraårig målning av Rudolf Lundquist visar Storgatan i Strängäs sådan den tedde sig före den förödande stadsbranden 1871. I skorstenshatt och blå slängkappa kommer lektor Aminson gatan fram och skall just vika om hörnet till Lektorsgatan. Han är omgiven av kända och originella figurer i sin tids Strängnäs, och hela tavlan fer oss i sin naiva charm en uppfattning om den idylliska miljö, där Södermanlands Fornminnesförening kom till" /Ur Sörmlandsbygden 1960 sidan 11.

Objektnummer: M023764

Tillkomstperiod: 1860

Förvärvsdatum: 1988-07-14

Motiv - Gata: Storgatan