SLM M025832 – Hällristning vid Berga-Tuna gård

Foto: Jan Lindberg/Föreningen Södermanlands länsmuseum

Beskrivning: Sommaren 1921 upptäckte den då 11-årige pojken Sture Andersson Sörmlands första kända hällristning med figurmotiv. På en brant berghäll strax nordväst om Berga gård i Tuna socken fick han syn på några märkliga figurer och tecken. Sture hade läst en bok med titeln "Livet i Sverige under hednatiden" av den kände svenske arkeologen Oscar Montelius. I boken hade Sture sett illustrationer av hällristningar som liknade figurerna på hällen vid Berga. Han berättade om sin upptäckt för sin lärare på kyrkskolan som tog saken vidare. Ristningen visade sig bestå av åtta skepp, ett tiotal skålgropar och två avbildningar av yxor.

Objektnummer: M025832

Motiv - Ort: Berga-Tuna

Motiv - Kommun: Nyköping

Motiv - Län: Stockholm