SLM 25383 – Vette tillverkad av “jaktvårdaren Sundberg, Källskären och Hasselö”

Beskrivning: Vette, knipa. Vitt bröst och vita sidor. Huvud och rygg svart. Den svarta färgen på ryggen är till största delen avflagnad (skiften i brunt). På båda sidor om näbben en vit fläck. Vridbart huvud. Utskuren. längsgående spår på stjärten markerar fjädrar. Stjärtpartiet något uppåtriktat, rundad, uddig kant. Undersidan av vetten är plan med avfasade kanter. "Bottenplattan" oval. På den fasade kanten 16 st islagna små spikar. På botten under bröstet en metallögla, märla.

Tillverkaren uppges vara "jaktvårdaren Sundberg, Källskären och Hasselö". Det rör sig troligen om drängen och jaktvårdaren Johan Sundberg (1837-1913), Hornsberg 5, Horn. Ett foto på "Sundberg med vättar", se SLM X26-82, det är kanske ovan nämnde "jaktvårdaren Sundberg".

Vetten ingår i de av mästerlotsen Karl-Gustav Sundström, Oxelösund, insamlade föremålen.

Historik - Ort: Oxelösund

Historik - Socken: Oxelösund

Historik - Kommun: Oxelösund

Historik - Land: Sverige