SLM 37994 1-3 – Tre handskrivna skolhäften från Emelie Andersson år 1912

Beskrivning: Tre blå skolhäften med vita etiketter, brukade av Emelie Andersson (1895-1986) från Himmelsberga i Torpa socken. Två med notering "Tärna", från Tärna folkhögskola vid Kumla kyrkby, Sala i Västmanland. Emelie stavar här sitt förnamn med Emeli, senare Emelie. 17 x 20 cm.
1. Etikett: "Uppsats och Formulärbok Emeli Andersson, Tärna".
Innehåller brevtext, uppsatser om exempelvis "Björken", "Torpa socken"
(där det bland annat står "Torpa socken ligger i Södermanlands landskap men hör till Västmanland"), Georg Washington mm. Längre bak i häftet finns ett antal exempel på hur man skriver formulär, såsom betyg, reverser, anhållan om uttagande av släktnamn, fullmakt att uttaga lysning, anhållan om utflyttsbetyg, avskedsbetyg, orlovssedel (för husjungfrur) - idag kallat meriter, mm.
2. Etikett: "Emeli Andersson". Innehåller välskrivningsövningar, bokstäver skrivet med bläck.
3. Etikett: "Välskrivningsbok 1 Emeli Andersson Tärna den 1 maj 1912". Innehåller välskrivningsövningar med ord.

Skolhäftena kommer från Emelies dotter Torborg Erikssons privata museum i Alberga, Västermo socken.

Samtidigt förvärvat: Samling: Emelie Andersson

Tillkomstperiod: 1912

Historik - Ort: Alberga

Historik - Socken: Västermo