SLM D05-513 – Anette med FNL-flagga ca 1975

Foto: Harald Andersson

Beskrivning: Anette Andersson (f.1967) med FNL-flagga vid östra skolan i Nyköping inför demonstration mot Sydvietnams USA-understödda regering och de amerikanska trupperna i landet omkring år 1975. Det var ofta samling vid Östra skolan vid demonstrationer.

FNL-rörelsen organiserades i Sverige som en solidaritetsrörelse för att protestera mot och få slut på kriget i Vietnam.

Anmärkning: Vi fick följa med mamma och pappa på demonstrationer. Vi skrek ”Ropen skalla, daghem åt alla!” och ”USA ut ur Indokina!” Man fattade inte vad det var när man var liten. Men det var ju roligt att skrika! Jag kommer ihåg att brorsan sa ”mamma när får vi skrika nångång?”/ ur intervju med Anette år 2005

Människors minnen om hur det var att vara ung på 1970-talet dokumenterades av Sörmlands museum år 2005. Insamlade berättelser, foton och föremål presenterades i utställningen "Apropå 70-tal" som visades i en husvagn runt om i Södermanland under åren 2005-2007.

Transkribering av intervju finns.

Objektnummer: D05-513

Tillkomstperiod: Cirka 1975

Förvärvsdatum: 2005

Motiv - Byggnadsnamn: Östra skolan