SLM P2018-0821 – Nyköpings stenhuggeri år 1929

Beskrivning: Inne på gården, baksidan av Nyköpings stenhuggeri vid Hamnvägen i Nyköping den 1 maj 1929.

Anmärkning: "Alltså de kom, fick ju råämnen från Bohuslän och från, om det var kalksten så var det mycket som kom från Borghamn vid Vättern. Och jag har ju varit med min pappa och hämtat sten både i Bohuslän, i Hunnebostrand och där man hämtade graniten, som skulle bli till gravvårdar. När min farfar startade här, då var det ju blandad produktion. Då kunde de ju göra både öppna spisar i… och.. ja massa andra stenarbeten och… bassänger och allt möjligt sånt. Men, men när min pappa sen övertog och drev det ensam så fokuserade man ju helt på gravvårdar. Min farfar gjorde också gravvårdar, jaja, självklart. Och då kom de ju i stora stenblock och de klövs ju då sedan i lämpliga bitar till olika storlekar på gravvårdar då, och formades då till de här raka, ofta fyrkanter eller vad man ska kalla det för"

"... och den [rälsen] gick ju även på baksidan. Man kom ju rakt igenom det där huset som du ser här. Det är ju öppet här bak. Så då kunde de ju köra och lägga och lagra stenen på baksidan. Alltså den inre delen av den här tomten" /Margareta Snibb, intervju 2018-01-09

Objektnummer: P2018-0821

Tillkomstperiod: 1929-05-01