SLM D2019-0024 – Gravvård på Bergshammars kyrkogård

Foto: Eva Wockatz/Sörmlands museum

Beskrivning: Enda gravvården som omgärdas av gjutjärnsstaket. Anderssons familjegravvård, från en av Blackstagårdarna (383-388), vid gamla kyrkogårdens norra gräns.

Liggande gravsten med form av en uppslagen bibel. Bakom bibeln finns en skulptur, en ängel, på rak sockel. Stenen är slipad. Inskriptionen är nedsänkt. Graven är grusad och omgärdas av ett gjutjärnsstaket. På staketet sitter en oval metallplatta med inskription. På varje sida av graven är en rhododendronbuske planterad.

Inskription
På stenen:
* 1856 † 1934
HERREN ÄR MIG SKALL
MIN HERDE INTET FATTAS

På plattan:
A. F. Andersson
Familjegrav
Fr. Blacksta

Anmärkning: Bilden är tagen i samband med en kulturhistorisk inventering av Bergshammars kyrkogård. Rapport 2019:1 med diarienr: KN-SLM16-0021.

Rapporten innehåller en översiktlig beskrivning av kyrkogården och dess gravvårdar. Kyrkan och kyrkogården tillhör Kiladalens församling, som är beställare av arbetet. Inventeringen har utförts under 2017-2018 av Sörmlands museum, byggnadsantikvarie Eva Wockatz.

Gravvården är uppsatt för Anders Fredrik Andersson och hans familj. Familjen kommer från en av Blackstagårdarna. Gravvården är speciell, den enda på kyrkogården med ett staket av gjutjärn och den enda med en skulptur. Gravvården är placerad vid gamla kyrkogårdens östra gräns, trädkransen, och markerar därmed gamla kyrkogården. Gravvården är också karaktärsskapande genom att den är ovanlig och väl synlig på kyrkogården. Eftersom gravvården bär ett gårdsnamn, är den också socialhistoriskt intressant. Från graven har man även utsikt till Blacksta, som ligger i norr över gärdena, vilket är fint.

Objektnummer: D2019-0024

Tillkomstperiod: 2017-09-07

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum

Motiv - Fastighetsbeteckning: Bergshammar 17:1