SLM 39484 1-6 – Tryckta kort, från bröllop till begravning, Maud och Elof Grill

Beskrivning: Ett antal tryckta korrespondenskort, inbjudningskort och brevkort som tillhört Maud och Elof Grill på Ökna i Floda socken. Maud, senare gift Törneros var gift med Elof Grill mellan åren 1927-1930 då han gick bort. I samlingen från den tiden finns förutom diverse visitkort även tackkort från bröllopet och även från Elofs begravning. Dessutom ingår ett litet kuvert med handmålade brevkort.
1. Liten blå ask märkt "Bagger. Innehåller visitkort för godsägaren och agronomen Elof Grill, samt tackkort med kuvert "För visad vänlighet på vår bröllopsdag bedja vi få framföra vårt hjärtliga tack. Maud och Elof Grill". Lådans mått 10,5 x 7 x 3,5 cm.
2. Likadan ask som ovan. Innehåller visitkort med text "Maud Grill född Cronhielm" samt "Agronom och fru E. Grill".
3. Ask i röd kartong märkt "NK". Innehåller inbjudningskort. 15,5 x 10,5 x 3,5 cm.
4. Brevkort och kuvert. Ett kuvert innehåller brevkort. Framsidan med blomma samt initialerna "MG". Samtliga nio små kort har ett tecknat och akvarellerat motiv, blommor, fåglar, fjäril. Signerade möjligen "UR". Ett kuvert på baksidan tryckt "MG" under adelskrona. Två mindre kuvert i ljusblått och benvitt märkta "Ökna". Ett ljusblått brevpapper.
5. Låda med tackkort och sorgkuvert, "För all vänlighet och allt deltagande vid min älskade makes sjukdom och för alla hedersbetygelser som visats hans minne, beder jag härmed att få uttrycka mitt innerligt varma tack. Maud Grill".
6. Ett visitkort märkt "Elof Grill Agronom, Abbotnäs Walla". Skrivet med bläck "Skepparg. 39".
Abbotnäs var familjen Grills gård i Floda socken.

Elof Grill gick bort i Stockholm i någon typ av hjärtinfektion efter bara tre års äktenskap. De fick två barn, Fredrik 1928 och Claes 1929.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Län: Södermanland

Historik - Landskap: Södermanland