SLM R106-86-8 – Östra kyrkogatan i Nyköping

Beskrivning: Östra kyrkogatan i Nyköping, utsikt mot norr. Nya Fruktaffären till vänster.

Anmärkning: T.v. Nya Fruktaffären som innehades av Augusta Jansson. Hon arbetade åt bagarmästare Robert Sjögren i sin ungdom. Sjögren hade sitt bageri i huset efter fruktskylten. Augusta öppnade sin affär under 2:a Världskriget och sålde chokladkakor under disk till stamkunder. Choklad var en bristvara.

T.h. huset som äldre nyköpingsbor är mest känd som Smörgåsbuffén. Den startade 1925 av Ragnhild Viman och Hilma Landström. Det var mer än smörgåsar som serverades. För 18 kronor i veckan fick man tre riktiga mål mat om dagen och två mål på söndagarna. Huset ska tidigare ha varit hem för medellösa änkor.

I nästa hus nr 26 på höger sida fanns Johanssons Bleck & Plåtslageri, lagerlokal för Matttssons Speceriaffär som fanns i fd. Hemtex lokal. Inne på gården fanns det stall för hästar.

I nr 28 fanns Styckegodsaffären.
Huset med dörren ut mot gatukorsningen innehöll Sven Svenssons Speceriaffär. Se vidare information i Bildgruppens pärm, John Muelle /Källa: Bildgruppen Nyköping.

Objektnummer: R106-86-8

Tillkomstperiod: 1935 - 1937

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum

Motiv - Gata: Östra Kyrkogatan 17