SLM M027276 – Gator och trafik

Foto: John Mueller

Beskrivning: Hörnet av Östra Kyrkogatan och Lilla Trädgårdsgatan.

Anmärkning: Huset t.v. stallet till Prosten Pihls gård.
Det stora huset rakt fram är den s.k. Edmanska fastigheten Ö. Kyrkogatan 10. Byggd 1887.
Huset närmast häråt med frontspis mot gatan är nr 4 uppfört omkr. 1800.
Huset närmast häråt är "Sola". Det är obekant varifrån uttrycket kommer, man har bl.a. gissat att det har med husets gula färg att göra. "Sola" är gammalt, uppfört någon gång på 1700-talet.
Det finns en underbar och sann historia om "Sola". I mitten av 1800-talet drömde en körpojke från Tärnö om att den dag kunna köpa fastigheten och bosätta sig där. Varje gång han hade en körning in till Nyköping svängde han förbi här och tittade på "sitt hus". Hans dröm gick i uppfyllelse men inte förrän han var nästan 70 år då han med hjälp av en son kunde köpa gården. Han bodde här till sin död.
Körpojken hette Anders Petter Smedberg och det är hans sondotter som berättar detta den 11-10-1961 i Söd. Nyh. Hon heter Lillie Smedberg och född och uppvuxen i USA och har aldrig träffat sin farfar vars gård hon nu förvaltar och bor i på 1960-talet. Numera bor silversmeden Anna-Stina Åberg i "Sola".
Källa: Bildgruppen Nyköping.

Objektnummer: M027276

Samtidigt förvärvat: Samling: Grosshandlare John Mueller

Tillkomstperiod: 1935 - 1937