SLM X270-76 – Porträtt på två kvinnor

Foto: Maria Werner

Beskrivning: Porträtt på två kvinnor. Text på glasplåt: "Bertha Svalin". Text på baksida av påsiktsbild "Britta Svalin".

Anmärkning: Uppgift som inkommit till Södermanlands nyheter 1960: "Fru Bertha Svallin-Johansson. Dotter till fabrikör Svallin, som ägde Svallins verkstad, stor firma på den tiden. Gått igenom sjuklassigt läroverk och var klasskamrat med Elin Wägner. Hennes man Viktor Johansson var inspektorsson på Tista. De är gravsatta på Nya kyrkogården. Sonen Sture Järnemark är praktiserande läkare i Stockholm. Uppgiftslämnare: Fru Anna Lindeberg, Stockholmsvägen 9, NYK."
Bror till Bertha är Ivar Svallin, civilingenjör, antagligen bosatt i Göteborg (1960).

Objektnummer: X270-76

Tillkomstperiod: 1902

Motiv - Ort: Nyköping

Motiv - Härad: Jönåker