SLM D2020-0780 – F.d. Folkets hus i Oxelösund

Foto: David Hansson/Sörmlands museum

Beskrivning: De nya fönsterblecken är tack vare sin vita kulör iögonfallande. Tidigare löpte en sammanhängande plåt av koppar över hela relieffrisens längd.

Folkets hus invigdes 9 dec 1956. Byggnaden ritades av arkitekt Alfred Weissenberg och uppfördes som tre sammanlänkade byggnadskroppar med olika fasadutförande. Den västra delen i tre våningar med fasader av rött tegel rymde bibliotek, bank, konditori och kontorslokaler för tidningen Folket. I den mittersta delen, ursprungligen i två våningar och putsad, fanns entrén till biograf- och teatersalongen Tärnan. Den östra delen i fyra våningar med fasader av gult, delvis mönstermurat tegel är utsmyckad med en relieffris som avbildar olika yrkesutövanden. Huset innehöll danssalongen Cupol, vilken nåddes via en entré på gaveln. I källaren under huset fanns även en för tiden mycket modern bowlinghall. 1974-1976 byggdes den östra delen till med restaurangen Oxelö krog och sammankopplades med Domusvaruhuset intill. Vid samma tillfälle byggdes den mittersta delen på med ytterligare en våning och fick sitt nuvarande fasadutförande.

Anmärkning: Bilden är hämtad ur ett remissyttrande rörande fönsterbyte på Tärnanbyggnaden.

Objektnummer: D2020-0780

Tillkomstperiod: 2020-12-09

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum

Motiv - Byggnadsnamn: Folkets hus i Oxelösund