SLM 38099 – Sonjas serveringsförkläde

Beskrivning: Vitt serveringsförkläde av randvävt bomullstyg med knypplad spets nertill. Knyts i midjan av band av samma tyg. Överkanten av tyget är rynkad och fastsydd mot en tunn linning.

Förklädet har Sonja Uddberg (född 1939) ärvt från sin mor som använde det på familjens lantbruk i Vingåker där Sonja växte upp. 1953, efter folkskolan och en termin i skolköket tog Sonja tjänst som husa och hembiträde hos olika familjer. Som husa på Stenstorps gård använde hon ibland förklädet, bland annat när det ordnades kräftskiva. Under den perioden träffade hon maken Alf och de gifte sig 1959. Efter att första barnet föddes 1960 blev Sonja hemmafru och har inte förvärvsarbetat sedan dess.

Sonja och Alf intervjuades 2017-11-02 under insamling Hemmafruars berättelser under projektet Berättande samlingar.
I intervjun berättar Sonja om familjens liv, sina vardagssysslor och roll i hemmet, intressen och hur hon ser på hemarbetet idag.

Samtidigt förvärvat: Berättande samlingar: Hemmafruars berättelser

Historik - Ort: Sjärnhov

Historik - Kommun: Gnesta

Förvärvsdatum: 2017-11-02