SLM P2017-1100 – Alvina Skoglund, 2010-tal

Beskrivning: Porträttet på Alvina hängde tillsammans med bilder på hennes syskon hemma hos sina föräldrar Robert och Fredrik Skoglund i Vingåker.

Anmärkning: Studioporträtt på Alvina Skoglund när hon är runt 4 år gammal. Bilden satt i ram tillsammans med bilder på hennes två syskon, tagna vid samma tillfälle.

Alla tre syskon är födda av en surrogatmamma i Indien. De har samma biologiska föräldrar varav pappan antingen är Fredrik eller Robert och mamman en kvinna i Indien. Alvina föddes några år tidigare av en annan surrogatmamma medans Selma och Alexander är tvillingar.

Fredrik och Robert var de första samkönade paret i Sverige som fick rätt att adoptera 2004. Då det inte fanns någon adoptionsbyrå som kunde hjälpa paret beslöt de sig efter några år för att skaffa barn genom surrogatmödraskap. Efter många etiska överväganden valde de en klinik i New Delhi där de tyckte kvinnorna behandlades väl.

Robert och Fredriks väg till föräldraskap är väldokumenterat. Många tidningar skrev om fallet och de var ett av paren i TV4 dokumentär Längtans tider. SVT Agenda gjorde ett kortare reportage som finns i museets arkiv.

Bilden på Alvina togs in i samband med att hennes pappa Robert intervjuades 2017-10-06. Intervjun ingick i en dokumentation med HBTQ personers berättelser inom museets projektet Berättande samlingar 2017 inför öppningen av Sörmland museums nya hus.

Objektnummer: P2017-1100

Samtidigt förvärvat: Berättande samlingar: HBTQ personers berättelser

Tillkomstperiod: 2010 talet

Historik - Gata: Björkgatan 15