DSLH 1651 – Vävprov

Beskrivning: Fyra prover av möbeltyg fastsydda på arkivkartong.

Det översta provet är vävt i korskypert och har varp av brunt bomullgarn. Inslaget är randigt i rostrött, beige och brunt och består av ullgarn (redgarn) och konst(?)silke.

Nästa prov har varp av grågrönt bomullsgarn och är vävt i korskypert. Inslaget består av blandningar av ullgarn (redgarn), bomullsgarn och konst(?)silke och är randigt i rostrött, brunt och beige.

Provet längst ner till vänster har brun bomullsvarp. Bindningen är korskypert. Inslaget består av ullgarn (redgarn) och konst(?)silke. Provet är randigt i roströda toner och brunt.

Provet längst ner till höger har varp av naturvit bomullsgarn. Ränder bildas genom att det roströda ullinslaget omväxlande binder i korskypert och i tuskaft.

Det nedersta provet har gråbeige bomullsgarn i varpen-. Inslaget är sammanspolat av lin- och ullgarn och är randigt i två gröna färger.

Producerad hos Södermanlands läns Hemslöjdsförening.

Identifikationsnr: DSLH

Historik - Ort: Nyköping

Förvärvsdatum: 2011-01-01

Specialbenämning: Möbeltygsprov