DSLH 1677 46 – Vävprov

Beskrivning: Två prover av möbeltyg limmade på papper.

Det vänstra provet har varp av beige bomullsgarn. Vävtekniken är korskypert. Provet är randigt i grönt, beige, gulbeige, brunt och enstaka rosa inslag. Inslaget består av blandninar av ull-, lin- och konstsilkegarner.

Det högra provet har grön bomullsvarp och är vävt i korskypert. Det är randigt i grönt, brunt, grått och ljusgult. Inslaget består av sammanspolat lingarn och merceriserat bomullsgarn.

Med blyerts står det, något otydligt, ovanför det vänstra provet "Övre hallen" och ovanför det högra provet "Övre salongen".

DSLH 1677:1-54 är insatta i en pärm, innehållande 54 ark, ca 290 x 390 mm, med fastlimmade vävprover. Enl noteringar på ett papper i pärmen är proverna antagligen från 1930-talet. En del av proverna finns även uppsatta på kartongark och/eller i Alma Anderssons provbok DSLH 559.

Producerad hos Södermanlands läns Hemslöjdsförening.

Identifikationsnr: DSLH

Tillkomstperiod: 1930 talet

Förvärvsdatum: 2011-01-01

Specialbenämning: Möbeltygsprov