DSLH 1985 – Förkläde

Beskrivning: Förkläde till Österåkers högtidsdräkt för vinterbruk. Förklädet är sytt för hand av mörkblå rask. Det är veckat upptill mot en lien "bröstlapp" av svart ylletyg, som är broderad med silkegarn i rött, grönt, rosa, gult och vitt i stjäkstygn och plattsöm. Nedanför "bröstlappen" finns en rad med flätsöm, utförd med vitt silkegarn. Knytbanden är vävda av bomullsgarn i varprips, randiga i blått, rött och vitt. Nertill är förklädet fodrat med ylletyg och har ett ca 300 mm brett parti med broderi sytt genom rask och ylletyg. Broderiet består av tre blombuketter sydda med plattsöm och stjälksöm i rött, rosa, gult, grönt och vitt silkegarn. Röda sidenband med vävt blommönster i rosa, grönt och ljusblått dekorerar förklädet.

Producerad hos Södermanlands läns Hemslöjdsförening

Identifikationsnr: DSLH

Objektnummer: 1985

Historik - Ort: Nyköping