DSLH 559 35 – Vävprov

Beskrivning: Tre prover klistrade på kartong med årtal 1926

Det vänstra provet har naturvit bomullsvarp och inslag av lingarn. Tyget har ränder omväxlande i tuskaft och oliksidig korskypert. I tuskaften är inslaget halvblekt lingarn, medan korskyperten är randig i brunt, blått rött och halvblekt. Text: No 165 Möbeltyg från Gripsholms slott och Länna bruk.

Provet i mitten är rutigt, vävt av bomullsgarn i tuskaft med mönsterbårder i munkabälte. Varpen är randig i naturvitt, blått och rött. Inslaget är randigt i samma färger med munkabältesbårder i mörkare blått. Text: No 163 Efter gammalt prov från Tuna s:n Jönåkers h:d.

Det högra provet är rutigt, vävt i tuskaft med rosa, naturvitt och blått bomullsgarn i varp och inslag. Text: No 164 Huvvudduk från Floda s:n Oppunda h:d.

Proverna är inbundna i en bok från Södermanlands läns Hemslöjdsförening från tiden 1924 - 1929, då Alma Andersson var föreståndarinna för föreningens butik i Nyköping. Boken innehåller nittio ark med vävprover, DSLH 559:2 - 599:91. Till boken hör en mindre handskriven bok, DSLH 559:92, med solvnotor till en del av vävnaderna.

Prover finns även fastsydda på arkivkartong, PROD.t 163, 164 och 165. Bilder finns "bakom" bilden ur Alma Anderssons bok.
Det finns dubletter/L-HK av dessa.

Benämningen ”PROD”
Det här föremålet ingår i en tygprovssamling som har tillkommit under det att Hemslöjdsföreningen i Södermanland drev butik i Nyköping 1924-1984. Benämningen INV härrör från en katalogisering och märkning som genomfördes 1984 efter att butiken hade stängt sin verksamhet. Typrovssamlingen delades in i två avdelningar, inventeringsprover (INV) och produktionsprover (PROD). Inventeringsproverna innefattar vävprover som har samlats in från Södermanland och spänner över en tidsperiod nära tvåhundrafemtio år. Produktionsproverna består dels av kopior eller bearbetningar av inventeringsproverna, dels nykomponerade textilier.

Identifikationsnr: DSLH

Tillkomstperiod: 1926

Historik - Byggnadsnamn: Gripsholms slott, Länna bruk

Historik - Ort: Mariefred, Länna bruk