Beskrivning: Värmeställ av vitmetall. Består av en underdel på fot försedd med handtag där det finns en plats för oljelampa, som numera saknas. Lock i form av fat, med ett urtag i ena sidan. Fot och handtag dekorerat i nyrenässans.
I värmehällen återfanns en skiva, rikt dekorerad, av pläter och koppar. Har troligen inte tillhört objektet ursprungligen.

Ett antal föremål har skänkts av Eric Sjöström född 1903 i Stora Malma. De andra kommer från givarens morbrors och morföräldrar som hade garveri i Malmköping (J W Strandberg). Möjligen kommer även denna värmehäll från samma håll.

Sakord: Värmehäll

Givare: Eric Sjöström, Nyköping

Ämnesområden: Värmehäll

Showing qrtag"SLM 10787 1-2 – Värmeställ av vitmetall, med plats för oljelampa, möjligen från Malmköping", Sörmlands museums samlingar, hämtad 23 maj 2024