Beskrivning: Karl Grunewald (1921-2016) och hans blivande fru Kristina vid hemkomsten från Korea där de träffats och förlovat sig. De hade båda arbetat som vårdpersonal under kriget för Röda korset. Kristina var även skådespelare och spelade en av huvudrollerna i filmen "Uppdrag i Korea". Även Karl hade en mindre roll som läkare i filmen. När de kom tillbaka till Sverige uppmärksammades de av pressen.

Anmärkning: Karl Grunewald (1921-2016) kämpade för att förbättra livsvillkoren för personer med utvecklingsstörning. Han var barnpsykiatriker, professor och verksam vid Socialstyrelsen 1961-86. Som överinspektör, medicinalråd och chef för byrån för handikappfrågor var han den drivande kraften bakom nedläggningen av institutionsvården för personer med utvecklingsstörning. Dessutom var han författare till flera inflytelserika böcker om funktionshinderfrågor och prisades internationellt för sitt arbete.

Efter att Karl Grunewald gått bort 2016 skänkte hans familj stora delar av hans privata arkiv och bibliotek till Sörmlands museum.

Objektnummer: P2021-0139

Tillkomstperiod: Efter 1950 - Före 1955

Motivkategori: Grupporträtt

Bildtyp: Påsikt: Sv/V