Beskrivning: Svart konfektionstillverkad frack från 1920-talet, bestående av jacka, väst och byxor.
1. Jacka av ylle, svart sidenfoder, ljust i ärmarna. Liten krage med slag, två överklädda knappar bak, 2 x 3 diagonalt placerade knappar på framsidan. En bröstficka, två innerfickor. 1.15 m lång.
2. Väst av svart ylle med svart foderrygg av siden. Fodrad med vit bomullssatin. Rundat slag. Spänntamp med metallspänne. Knäppes med fem klädda knappar och tränsade knapphål. Två stolpfickor.
3. Material Ylle(flanell?), siden, knappar Teknik Konfektionstillverkade Mott L 114 L (innerben) 82 cm Anmärk. Byxor av ylle, livgjord fodrad med vit bomulls- satin. Sidenrevärer. Spänntamp bak med metallspänne. Knappgylf med tre knappar, hyska och hake. Två lodräta fickor i sidan samt en bakficka. På midjelinningen sex svarta knappar för fastsättning av hängselstroppar, märkta FOR GENTLEMEN. 1.14 m långa (innerben)

Fracken har tillhört föreståndaren för byxverkstaden på Widengrens herrkonfektion i Vingåker, Paul Larsson, kallad Byx-Lasse. Gåva till Sörmlands museum av sonen Sven Landler i samband med en utställning i Vingåker (En klädsam historia).

Tillkomstperiod: 1920

Historik - Socken: V. Vingåker

Historik - Kommun: Vingåker

Historik - Land: Sverige