SLM 39931 – Sparbankshäfte, Oppunda härads sparbank, från Ökna i Floda socken

Beskrivning: Litet sparbankshäfte, tryckt i flera färger. Framsidan märkt "Mina slantar" med stämpel "i Oppunda härads sparbanks skolsparbössa". Skrivet med blyerts "Jan Törnros". Sparask N:o 4. Illustration Åke Åhlin. 10,1 x 4,3 cm.
På pärmens sidor text och bilder med råd för att spara pengar och vad man kan ha för mål. Notering från höstterminen 1947 och vårterminen 1948 med sammanlagt fyra insättningar.
På baksidan bild på bankens sparbössa och texten ""Även den minsta slant mottages med tacksamhet" sa sparbössan om ettöringen".

Häftet har tillhört Jan Törneros (1940-2017). Han var yngste sonen till Maud Törneros på Ökna i Floda socken.
Namnen stavas omväxlande Törnros och Törneros, båda varianterna förekommer men det senare var vanligast.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Land: Sverige

Förvärvsdatum: 2019-04-30