SLM 39986 1-64 – Skol- och barnteckningar från Ökna i Floda socken

Beskrivning: 64 teckningar, skol- och barnteckningar samt ett häfte med collage. Blad med collage, två med sydda konturer. Merparten målade med färgpenna. Olika storlekar och papperstyper, från brunt till vitt. Merparten är osignerade. Materialet kommer från barnen till Maud Törneros på Ökna i Floda socken, födda mellan åren 1928 och 1940.

1. Häfte med blå papperspärm. Etikett med svamp. Innehåller några få sidor med collage, klistrade olikfärgade papper som delvis målats med färgpenna. 22,8 x 18,3 cm.
2-7. Frukter, fåglar, bröd och fastlagsris. En del text. "Plomon", "Sädersärla" exempelvis. Nr 2 har notering "Fredrik" bak.
8-19. Diverse kommunikationer. Tåg, båtar, bilar, motorcykel, timmerforsning, skidor. Bland annat båten "Svan". En målad buss med texten "Hälleforsnäs". En båt går på grund "Kras".
20-26. Diverse bilder. "Stenmans redskap" med bild på "krok, åder, kratta". Frukostätande pojke "ostsmörgås och mjölk är gott". Äppelträd "Den stygga masken förstör våra äppelträd". Skidåkare "Skidtävling 23/2 1948". "Po-ta-tis" med potatisplanta. Två på cykel "Halå, tuttut"mm. Figur och bin "hjälp".
27-35. Natur mm. Tält med gryta över eld, kor i hage, kyrka, natur, kyrka och hus samt ett julkort, "God jul!".
36-47. Diverse saker och ting. Hammare, stol, hillebard, vattenkaraff, glas, gat, grytor, tändsticksask, grepe och spade, bodar och luckor.
48-53. Flaggor. Från Sverige, Tyskland, Schweiz, Turkiet, Frankrike och Grekland.
54-62. Diverse motiv som består av collage, påklistrade och urklippta pappersbitar i färg. En del har målats med färgpenna. Dansande flickor, kyrka, kyrka hus och väderkvarn, mjölkkanna, saft- och sylt, maskrosor med bin, landskap med svanar samt en klocka med vridbara visare.
63-64. Två tryckta motiv där konturerna sytts med garn, en huggorm och en tunna.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Land: Sverige

Förvärvsdatum: 2019-04-30