SLM P2023-0006 – Märta Östlund

Beskrivning: Märta Östlund vid vävstolen

Anmärkning: På bild syns Märta Östlund arbeta med en vävstol.

Vävstolen var för hemmabruk, tillverkad av snickaren Harald Östlund, som både var verksam på NK:s verkstäder i Nyköping, samt på Möbleringsbolaget. Harald tillverkade vävstolen till sin fru Märta. Förmodligen i arbetsverkstaden, men efter arbetstid. Märta använde sedan vävstolen för hemmabruk, där hon bl.a. vävde väggbonader. Två sådana skänktes till Sörmlands museum, tillsammans med vävstolen, ett mindre antal fotografier, samt Märtas dagböcker.

Harald och Märtas son Anders Östlund berättar följande om vävstolen och om sina föräldrar:

"Jag har av föräldrarna hört att pappa började som lärling på NK:s verkstäder i Nyköping. Sedan vet jag av foton att han gick arbetslös i början på 30-talet. Under en tid jobbade han som snickare på A H Erikssons Snickeri i Vrena. När han började arbeta på Nyköpings Nya Möbleringsbolag har jag inte kunnat hitta någon information om. Någon gång i mitten på 1950-talet anställdes pappa på NK Inredning i Stockholm och hade hand om kvalitetskontroll av utlagda jobb för offentiliga miljöer. Under 1960-talet flyttades funktionen tillbaka till NK i Nyköping och han följde då med till Nyköping och slapp att pendla till Stockholm dagligen.

Jag tror att han [Harald] använde sin fritid till att tillverka vävstolen men att det skedde på möbelverkstaden. Av de få noteringar som finns i mammas dagböcker tillverkade han också många av hemmets möbler på verkstaden inför deras giftermål och inflyttning i deras nya lägenhet på Ringvägen 24. Söndagen den 19 mars 1939 skriver hon: ”Nu är det bara en månad kvar till jag skall sluta min plats, det är knappt jag tror det är sant. …… Harald jobbar både helg o söcken på våra möbler, det är mycket att göra innan det blir klart. Våran lägenhet börjar på att vara färdig så snart kan jag börja plocka in den del saker.” Enligt hennes dagbok var planen att de skulle gifta sig i pingst men hon insjuknade i Menieres sjukdom (yrsel) och blev inlagd på Serafimen i Stockholm så bröllopet skedde först 12 augusti 1939."

Vävstolen skänktes till Sörmlands museum år 2019.

Objektnummer: P2023-0006

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum

Förvärvsdatum: 2019-02-25

Motivkategori: Porträtt