SLM 40066 1-13 – Näsduk med minnen, brev och växter från Ökna i Floda socken

Beskrivning: Inslaget i en näsduk återfanns en mängd brev, noteringar och kuvert med växter. De kom från en koffert med föremål från Ingeborg Åkerhielm (1853-1927). Hon står för alla noteringar.
Rörande växter och trädgårdsminnen, se "Ett oväntat trädgårdshistoriskt källmaterial" av Maria Flinck i Bulletin för trädgårdshistorisk forskning nr 32, 2019. Utgiven av Forum för Trädgårdshistorisk forskning.
1. Näsduk med monogram "I". Hålsöm längs fållen. 34 x 37 cm.
2. Beige kuvert med text "1 par autom. glasögon som Lena begagnade under Hofsta resan med Carl, den 8de Augusti 1908". Kuvertet klistrat och försett med svart lacksigill. 13,8 x 9 cm. Sigill med Åkerhielms och Bondes vapen, Ingeborg var född Bonde. Helene, kallad Lena, gick bort 13 augusti samma år.
3. Rosa kuvert med text "En näsduk Lena begagnat, sommaren 08". På baksidan tryck med Åkerhielmska vapnet, tre sädesax i friherrekrona. Brevet hopklistrat. 12 x 9,2 cm.
4. Gulbeige kuvert med text "Ett litet arbete Lena gjordt för många år sedan och en lapp hon klippt till åt en knapp och en snodd Lillan gjort i sin barndom". Brevet hopklistrar och försett med svart lacksigill, samma som nr 2 ovan. 11,8 x 8 cm.
5. Ljusblått kuvert med text "Några små skal efter mandariner som Carl skickat hem till Maudie & mig från Monte Carlo april 1912". På baksidan tryckt text "Ökna säteri Walla". Brevet hopklistrat. 5 x 12 cm. Ingeborg måste ha tagit miste på årtal, hennes son Carl (kallad Jan Carl) gick bort 19 september 1911.
6. Hopvikt randigt papper med text "2 näsdukar Carl vikit och haft i sina fickor, derifrån tagna eller från hans bord - sedan - ". Hopsatt med lacksigill i svart. Mått ca 17 x 9,5 cm. Möjligen har Ingeborg tagit hand om dessa efter Carls död 1911.
7. Större brunt kuvert med text "Blommor af Maudie". Ca 21,5 x 13,5 cm. Innehåller ett antal blad. (enligt Maria Flinck "kvist av vedartad växt lager-lik", se nedan.
8. Visitkort med svart kant. Tryckt text "Friherre Jan Carl Åkerhielm Ökna". Notering på framsidan med blyerts "den 13 feb 09". Lista på baksidan. 9,7 x 5,7 cm.
9:1-2. Två omslagspapper, det ena märkt "Mamma från Carl", med rester av svart lacksigill. Ca 37 x 37 cm. Det andra märkt "Till Mamma på födelsedagen 1901 från Carl". Vikt mått 21 x 23 cm. Rester av rött lacksigill
10: 1-5. Fyra brev och en liten lapp. Ekonomiska noteringar.
Tre skrivna 12 mars 1906 och innehåller räkenskaper, inkomster och utgifter på Ökna. Troligen var Ingeborg bortrest och Carl har uppdaterat henne. Ett brev från 3 februari är längre och innehåller lite information om bekanta och personal, jugfrurnas önskemål om 2att få dansa i kväll" och Axelsson och hans historier. En liten lapp med uträkningar.
11:1-2. Två papper med engelsk text. Rester av rött lacksigill. Samma dikt. En är skriven på ett tidningspapper "Till Mamma".. "från Calle". Det andra på vitt papper "To my mother", underskrivet "Yours troly Ion (?). Dikt "When Earth i s white by snow, Use in your drawing-room to go, Read teh story about "A woman alone" and about "some women I´ve known"". Baksidan av det sistnämnda är en del av ett brev daterat Stockholm den 26 september 01. "Lilla Calle prt prt". Tack för brevkort.
12:1-2. Två papper med ekonomiska noteringar. Nertill skrivet med blått på det ena "Fröken Cronhielm Riks 3407 De hjärtligaste lyckönskningar till min niäs(?) från Carlotte, Grill, Bäckström genom morbror". Det andra är delar av ett brev till "Fru Charlotte Randels spetsknypplingsaffär Wadstena" 3 mars 1908 om att paket återsänts, förutom en del material som Ingeborg behållit,, med prislista. Teckning på baksidan.
13:1-5. Mindre lappar. En ned notering "Sämsta lappar. En lång smal lapp med kludd. Ett kuvert i i pergamynpapper med bortklippt stämpel, text "Ökna Walla". Ett postkvitto "Retur" till "Madame la Baronne de Akerhielm" Sibyllegatan 35 I i Stockholm. Franskt frimärke. Ett avrivet kuvert med tryck "Svenska Nationalföreningens mot ...". Skriven text "Retur Högvälb. Fru Friherrinnan.. Sibyllegatan 35 I Stockholm".

Ingeborg Åkerhielm (1853-1927) förlorade alla sina tre barn, lille Knut 1888, Helene kallad Lena 1908 och Carl, kallad Jan Carl 1911. Kvar fanns hennes dotterdotter Maud Cronhielm "Lillan eller Maudie", född 1906. Ingeborg har sparat ett stort antal minnen efter dem.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Län: Södermanland

Historik - Landskap: Södermanland