SLM P2018-0584 – Praktik på ANA år 1942

Beskrivning: Kurt Pinner (till höger) monterar ihop ett gengasaggregat under praktik på ANA, Folkungavägen i Nyköping under juli 1942

Anmärkning: Kurt gjorde praktik på ANA i Nyköping under sommaren 1942. Han hade aldrig varit i Nyköping tidigare. Det var en period då han kände sig väldigt ensam.

"Jag skrev till ANA och fick svar att jag var välkommen som praktikant. De ville inte ha en anställning. Och sen ordnade de också bostad åt mig"

Han fick göra lite allt möjligt. Han hjälpte bland annat till ute i verkstaden, studerade olika arbetsuppgifter och hjälpte ritkontorschefen med en del ritningar. Så han hade inga riktigt fasta arbetsuppgifter. Höll på lite med gengas, men allting fanns ju färdigt så han hjälpte bara till. De hade tillverkat gengasaggregat i flera år men höll på att sluta med det pga. att det var svårt att sälja.

"Det var ett väldigt mystiskt företag genom att det var... deras huvudverksamhet var ju borta genom kriget så att de försökte få tag på allt möjligt för att kunna tillverka och sysselsätta folk. Så det var ju väldigt ansträngande för ledningen" /Kurt Pinner, intervju 2017-10-23

Objektnummer: P2018-0584

Tillkomstperiod: 1942-07

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum