SLM D2023-0031 – Risotto och rödvin

Jenny Kantelius

Beskrivning: Risotto med sallad, rött vin till maten.

Anmärkning: Hur ser måltiderna ut för dig idag?
"Frukost 7:30 havregrynsgröt med lingon och mjölk. Lunch 12:30 restaurangmat / rester gärna varm mat. Kött/fisk/vegetariskt. Middag 18:00 variation av lättlagat. Pasta med sås vegetarisk/köttfärssås. WOK, vegetarisk/kyckling, falukorv och köttbullar. Mos/potatis/ris. Köfte/Souvlaki/grillat kött och grönsaker. Grillat med kryddor. Serveras med potatis i ugn/tabbouleh. Tillbehör: Kålsallader, grönsallader, ugnsstekta grönsaker, lök, kål. Festmat: då provar vi nya recept hela tiden. Skaldjur, vegetariskt. Till exempel lagar vi moules frites, blomkålspuré med bakade rödbetor och pesto. sashimi, vitkålspaj, italienska pastarätter, tiramisu. Kött eller korv från slaktaren, anka, biff, entrecôte. Vi dricker sodavatten till alla vardagsmåltider. Till fest: vin, öl, läsk"

Fotografiet skänktes till Sörmlands museum inom projektet projektet Mathantverk år 2021 i samband med att Jenny deltog i en digital enkät, "Sörmländska matminnen 2.0", där folk ombads svara på ett antal frågor om sina matvanor. En liknande enkät genomfördes i slutet av 1990-talet.

För hela enkäten samt bidrag från andra deltagare, se arkivet

Objektnummer: D2023-0031

Samtidigt förvärvat: Projekt: Mathantverk - Princess konditori

Tillkomstperiod: 2020