SLM 40119 1-4 – Klisterbilder för barn, från Ökna i Floda socken

Beskrivning: Fyra olika typer av klisterbilder för barn, från Ökna i Floda socken.
1. Vikt remsa med olika typer av blommor och buketter, hopvikt i en mapp märkt på tre språk. Tyska, engelska och franska. "Floral-Transfer Pictures" etc. Fem rutor i remsan 50 x 8 cm. Hopfälld 13 x 10,3 cm.
2. Liten mapp med två kvarvarande bilder. Mappen har tysk text:
"Erklärung
Diese Bilder werden nach gewöhnlicher Art abgezogen die ursprüngliche Zeichnung verändert sich dabei vollständig und bildet ein Gegenstück in prächtigem Farbendruck auf Goldgrund. Ein ganz besonderer Vortheil dieser neuen Bilder ist, dass dieselben auch auf dunkeln Grund abgezogen werden können, ohne an Wirkung zu verlieren." (Förklaring
Dessa bilder är tryckta på vanligt sätt, den ursprungliga ritningen förändras helt i processen och utgör en motsvarighet i strålande färgtryck på guldbakgrund. En mycket speciell fördel med dessa nya bilder är att de även kan skrivas ut på en mörk bakgrund utan att förlora sin effekt.). Bilderna glimrande i silver och koppar. 10,5 x 6,5 cm.
3. Dubbelt blad med diverse motiv, djur, och människor. Helt omärkt. 19,3 x 9,6 cm.
4. Blad med sex rutor, motiv med olika fjärilar. Ett hörn avklippt. 21 x 18 cm.

Troligen från 1900-talets första hälft. Har troligen använts av Maud Törneros född 1906 eller hennes barn födda mellan 1928 och 1940.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Land: Sverige

Förvärvsdatum: 2019-04-30