SLM M032871 – Okänd herrgårdskusk

Foto: Nils Åsberg

Beskrivning: Okänd herrgårdskusk

Anmärkning: Utställning: Röster i Flen 2011, text på vepa: "Knapparna höll grevinnan med och de kostade 2 kronor per styck."/Oskar Pettersson
Oskar pettersson 1879-1971 blev kusk hos grevinnan Julie Bonde på Vibyholm år 1904. Då hade han arbetat i två år
som kördräng i lantbruket och tillhörde alltså den arbetsgrupp som kallades statare. En herrgårdskusk ansågs lite finare, hade uniform med hatt och måste kunna uppföra sig. Grevinnan bodde på slottet endast sommartid. Varje vacker dag ville hon göra en tur med häst och vagn och Oskar fick köra henne. Oskars uniform finns bevarad i Sörmlands museums samlingar.

Objektnummer: M032871

Samtidigt förvärvat: Samling: Arvid Stigmar, fotograf

Motivkategori: Verksamhet

Omnämnd: Oskar Pettersson, Vibyholm