Beskrivning: Ask innehållande en mängd minnessaker, vykort, broderier och brev. Bland annat ett sannolikt skrivet av Mina Bonde (1817-1899) mor till Ingeborg Åkerhielm på Ökna i Floda socken. Se nedan nr 10.
1. Ask av papp, tryckt text "Puttkammer´s Brefpapper". På baksidan "68 Drottninggatan Stockholm". Liten etikett fäst vid snöre med en nål, text "Diverse blommor m.m. som legat uti "Martensen" (?)", nertill med blyerts "Hus-skatten".
Teckningar:
2. Färglagd teckning, hus och natur. Med blyerts "Mamma af Lena". Undertecknad H.Å. (Helene Åkerhielm (1886-1908), dotter till Ingeborg).
3. Färglagd teckning, påsklilja. "Till mamma af Lena 16/5 1898".
4. Liten teckning med soldater, troligen ritad av Ingeborgs son Carl (1882-1911).
Broderier mm:
5, Broderi på vit stramalj, "Guds frid regere i edra hjertan", kors och bok.
6. Broderi på vit stramalj sydd på blått och vitt siden. "Herren wälsigne och bevare eder. Herren warder sändande sin engel med dig, och skall göra din väg lyckosam", Broderad harpa i färg.
7. Lila sidenband med påklistrat bokmärke, katt i vagn.
Brev och kuvert:
8. Gråspräckligt kuvert märkt "Till Mamma från Carl julafton 96". Innehåller ett litet tryckt kort med änglar och text "God Jul", samt två halva foton på Carl, en övre och en nedre, från olika foton. Fotograf Selma Jacobsson Stockholm.
9. Rödspräckligt kuvert, hopklistrat. Innehåller någon växt. Ingen notering.
10. Skrivet blad, troligen av Ingeborgs mor Mina Bonde på Eriksberg. Monogram på baksidan. Text "Bedjande om Guds Nåd och saligheter afresa är, min Älskade och kära man och jag i dag den 17de Juni 1890 till Marstrand.
Med beklämt hjerta lemnar jag alltid det sköna goda hemmet, men glad att vid mina snart fylda 73 år kunna frisk och rask alltid följa min älskade man. Intet skulle jag i lugn och ro få vara hemma hela somrarne, min Carl behöfver alla år dricka brunn, och vara i fullkomlig hvila från allt."
11. Skrivet blad, två sidor, "Minnesord". Fem verser, den första "Gör du Christen motgångs rön. Bed andäktigt Herrans bön, Ingen nåd dig blir för svår, Ber du rätt ditt Fader vår"... Undertecknat "Örebro den 7 januari 1872".
12. Skrivet blad, "Tack! Säg åt Pappa att skynda sig att tala med mig och låta mej få veta resultatet. Calle".
13. Skrivet blad, "Carl har godt sin väg jag är änsam mäj det är jag ej Gud ör hoss mig allt gjömt var jag är är Gud hoss mig". Sannolikt skrivet av en ung Helene.
14. Brev adresserat till "Friherrinnan I. Åkerhielm Ökna". "Ökna den 29 Snälla Mamma vet Mamma att jag har haft myck roligt med.. Mamma har var Borta min Lammunge () och Pastorn helsar adjö mamma Lena Helsa Carl från mig och Pastorn".
15. Skrivet blad, "Lycko och Framtidsblad Du är alversam. du är flitig samt du älskar din nästa såsom dig skil.. du är fattig och behöfver hjälp."
16. Skrivet kort, tryck med duvor. Överst "Ökna", resten oläsligt kludder möjligen av ett litet barn.
Vykort och kort:
17. Vykort, kors över hav. På baksidan "d:13de maj 1891".
18. Kort, ängel och stjärna, ingen notering.
19. Vykort, krans av nödroppar, kors. Tryckt text "Gott der Herr ist meine Stärke und mein Psalm und ist mein Heil". Ingen notering.
20. Vykort i korsform med duva och blommor. På baksidan noterat "Till Mamma ifrån Carl".
21. Tryckt kort, Jesus räddar en sjöman. Notering "Christi gång på hafvet".
22. Tryckt kort, kors och blommor. Tryckt text "La priére de l´ame modeste est toujour endendue du Dieu", från Aubrey ed. Paris. Ingen notering.
23. Tryckt kort, Kristus och änglar. Tryckt text "Min fader, är det möjligt, få gånge denna kalken ifrån mig; dock icke som jag will utan som du" Matth. 26.39. Carl Mayers Kunst-Anstalt Nürnberg.
24. Stort vykort, tryck med tre änglar. På baksidan tryck t text på svenska rörande tro, hopp och kärlek. Ingen notering.
25. Litet kors flätat av olikfärgat papper i orange och beige.
26. Litet bokmärke i olivgrönt.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Förvärvsdatum: 2019-04-30

Specialbenämning: Vykort, brev mm