SLM 20006 – Håleggad yxa

Beskrivning: Del av håleggad yxa, slipad och huggen. Skadad nacke. Lösfynd från Ökentorp i Barva socken.

Ur tidigare acc. katalog:
Nedre delen av en hålmejsel av svart stenart med bibehållen egg från Ökentorp i Barva socken. Skänkt av metallarbetaren G Eriksson 1874. (23 tum lång och 1,4 tum bred).

Gustav Ericsson (1820-1894) i Härad. Folklivsskildrare och dialektforskare och medlem av Sörmlands fornminnesförening där han var ombudsman för socknarna Fogdö, Helgarö, Vansö, Härad, Barva och Länna.
Han efterlämnade 7050 handskrivna sidor vilka finns på Dialekt och folkminnesarkivet i Uppsala, accesionsnummer 347.
Mycket är sammanställt och utgivet av Magdalena Hellquist i fyra böcker, Sockenbeskrivningar. Folklivet i Åkers och Rekarne Härader. 1 Arbete och redskap. 2 Livet i helg och söcken. 3 Tro, vantro, övertro.

Objektnummer: 20006

Historik - Län: Södermanland

Historik - Landskap: Södermanland

Förvärvsdatum: 1872