SLM 30839 2 – Förkläde till högtidsdräkt från Österåker

Beskrivning: Grönt förkläde. Förklädet har ett 200 mm högt silkesbroderi nertill. Form av 3 stiliserade blomgrupper i färgerna gult, blått, rosa coh vitt. Runt detta broderi har det varit fastsytt ett 35 mm brett rosa mönstrat sidenband (saknas nu) 50 mm ovanför är det fastsytt ett likadant band. Förklädet avslutas nertill med en 18 mm bred svart klädeskant som är broderat med gula och rosa bågar i stjälkstygn. Det svarta klädet är uppvikt på baksidan under hela det broderade partiet. Förklädet avslutas upptill med ett veckparti som är fastsytt mot en 65 mm hög och 185 mm bred broderad svart klädesbröstlapp. Förklädet har haft ett 50 mm djupt veck där det saknade sidenbandet har varit fastsytt för att anpassa längden på förklädet till 1900-talets kortare kjol.

En högtidsdräkt som ursprungligen kommer ifrån Österåkers socken. Dräkten har ursprungligen använts i det tradionella lokalt särpräglade dräktskicket under 1800-talet. Men man har fortsatt att använda den efter att dräkten gått ur tradition. original huvudbonande samt den röda yllekjolen har bytts ut under 1900-talet. Ägaren till dräkten var givarens mormors-mor.

Tillkomstperiod: Efter 1850 - Före 1900

Historik - Socken: Österåker

Historik - Kommun: Vingåker

Historik - Land: Sverige