SLM 40198 1-8 – Oanvända kort “från äldre tider”, från Ökna i Floda socken

Beskrivning: Cellofankuvert med påskrift, innehåller ett antal oskrivna jul- och nyårskort mm, samlade av Ingeborg Bonde på Ökna i Floda socken.
1. Kuvert av cellofan med påskrift "div: obegagnade Jul & andra kort från äldre tider". 17,2 x 11 cm.
2. Kort moterat på skiva, på framsidan klätt med silkessammet i ljusblått och vitt, liten tofs av siden. Applikation med blombukett i textil och papper. Baktill klädd med rosa papper. Ca 13 x 9 cm.
3. Vikt kort, på utsidan klätt med vinröd textil och text i guld "A happy New Year". På uppslaget inklistrat två pappersbilder med blommor och landskap samt text "A happy New Year a bright New Year". Rester av skrift i bläck, merparten bortskrapad, läsbart "Till..".
4. Två utklippta kort med tre änglar På baksidan har de stöd av papp, vilket gör det möjligt att ställa korten upp.
5. Fem tryckta julkort. Ingen notering på baksidan.
5:1. Reliefklippt kort med ängel och meanderbård. Text "En fröjdefull jul".
5:2. Litet kort med fem grisar. Text "God Jul".
5:3. Större kort med två änglar i landskapsmiljö. Text "En fridfull jul!".
5:4. Litet kort med liten kerub, Rafaelstil. Text "God Jul!"
5:5. Kort med motiv i svartvitt, två keruber i Rafaelstil. Ingen text.
6. Fyra nyårskort, varav ett handritat.
6:1. Handritat och målat kort. Äldre man med portfölj märkt "Lycka". Staffli med text "Ett Godt Nytt År!".
6:2. Kort med tryck, man med hund. Handskriven text "Ett godt nytt År!".
6:3. Vykort med motiv av Jenny Nyström, barn med skor, lyckoklöver och pengar. Text "Gott nytt år" Lyckans galocher till...".
6:4. Vykort med motiv av Jenny Nyström, Tomtar och släde med pengar. "Lämna Millionerna till..." samt "Gott nytt år!".
De två sista har tryckt baksida med linjer för adresser. "Axel Eliassons Konstförlag Stockholm".
7. Placeringskort med olika fram- och baksida. Fem färgade figurer med blombuketter, på baksidan syns de bakifrån.
8. Två utklippta kort i form av klockor. Två hål upptill. Ingen text, inget motiv.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Historik - Län: Södermanland

Historik - Landskap: Södermanland