Beskrivning: En ask med lock märkt "AB Hofjuvelerare K. Andersson Stockholm Göteborg". 22,5 x 15,5 x 3 cm. Asken innehåller två dukar (?) tillverkade av strå, hopsatta med rödvita snoddar och bemålade med blommor och fåglar. Sannolikt souvenirer. Diameter 24 cm. En duk (möjligen penntorkare) av beige ylleflanell broderad och klippt i form av stjärna. En liten pil ritad på en av stjärnans uddar. Diameter 17 cm.
Materialet har sparats och kommer från familjen Åkerhielm på Ökna i Floda socken.

Historik - Byggnadsnamn: Ökna säteri

Historik - Socken: Floda

Förvärvsdatum: 2019-04-30

Sakord: Duk