SLM 33887 – Sko

Bild som illustrerar objekt c24-320148

Beskrivning: Mörkt turkosa högklackade skor m. öppen tå och vristrem. Förgyllda invändigt förutom vid tårna. Kantade med ett svart band runtom.

De blå skorna inhandlades i Stockholm 2008 inför en septembertillställning. Sara och väninnan hade kommit överens om att ställa upp i galautstyrsel och höga skor med öppen tå trots isiga vindar. I sista stund fann Sara de perfekta skorna, det sista paret kvar av denna modell, och i rätt storlek! Sara berättar:
”Lagom till att jag tagit på mig kappan ringer min väninna och talar om att hon står utanför min port, redo att gå till fest! Perfekt timing! När jag kommer ut på gatan ser jag henne. I stövlar!?! Min väninna förklarade lite skamset att hon trots allt inte tyckte att det passade med den sortens skor så här sent på året. Och där står jag, med mina nyinköpta somriga skor med öppen tå. Så det hela slutade med att jag fick gå med mina sommarskor till galan själv. Jag frös om tårna så de nästan blev blå, men det var det värt. Mest för att bevisa för min väninna att man visst kan ha skor med öppen tå i slutet av september”.

Se vidare bilaga och hemsida om skor. Fotot på Sara: D08-1178.

Tillkomstperiod: 2008

Förvärvsdatum: 2008-10-09