Beskrivning: Presentupplaga av Gunnar Wennerbergs Gluntarne, med teckningar av Ernst Josephson. Linneband, utgiven 1954. Gratulationskort ligger med boken.

Boken överlämnad i samband med Sigurds 60-årsdag 1979 och som avgångspresent efter 10 år som studiekonsulent vid Medborgarskolan i Nyköping.
Sigurd berättar i sin självbiografi om hur han började sjunga gluntar: "Det var Alf Eriksson och jag, pianist var Nils Holst. Starten var Kungssalen, Nyköping och resultatet blev stor succe. Lektor Lydén skötte pratandet. Vi framträdde senare ytterligare en gång i Kungssalen, där jag själv höll låda liksom vid senare tillfällen. Under några år var vi flitigt anlitade med "sång till kaffet" vid sammankomster av olika slag, Vi sjöng på ålderdomshem och en gång i Folkets Park i Linköping. Särskilt minns jag då vi sjöng för en rikssamling av nykterhetsfolk, lite problem var det ju med programsättningen. Glunten började bli gammal och vi slutade med den kulturaktiviteten". /Ur Sigurds självbiografi.

Samtidigt förvärvat: Samling: Sigurd Eriksson

Tillkomstperiod: 1954

Förvärvsdatum: 2009-11-12

Sakord: Bok