SLM 36577 1-7 – Husmodersdräkt

Beskrivning: Husmodersdräkt av randvävt lila bomull med tillhörande bindmössa i samma material. Vitt midjeförkläde och vitt halskläde med broderade vita näckrosor på. Halsklädet har (troligen) hållts ihop med en ring av silver. En liten brosch med bokstäverna SHR, som står för Sveriges husmodersföreningars riksförbund som bildades 1919. Dessa två smycken förvaras i en liten grå plastask.

1. Klänning av randvävt lila bomull. Lång ärm. Passpoaler kring ärmhål och midjesöm. Knäpps fram med 6 tryckknappar och en dragkedja vänster sida.

2. Vitt midjeförkläde av glest vävt bomull, med knytband i samma material. 3 näckrosor broderade med kedjestygn i nederkant.

3. Halskläde av vitt glest vävt bomull med 3 vitbroderade näckrosor. Viks i tresnibb.

4. Bindmössa av randvävt lila bomull med stomme av brun filt. Nackrosett i samma material. Framkant dekorerad med maskingjord grov spets (frivoliteter). Lite missformad. Spetsen gulnad /AC 2013

5. Brosch format som ett veckat blått band med bokstäverna SHR mitt på (Sveriges Husmodersföreningars Riksförbund) bildat 1919.

6. Ring av silver (troligen använd till att hålla ihop halsklädet)
Ingraverat: NYK. HUSMODERSF.1964.

7. Ask av grå plast, fodrad med grå "sammet".
Märkt i locket med Hellström & Åhrlins.
Förvaring för 36577-5 och 6.

Karin och hennes make Sven hade Oscaria skoaffär i Nyköping under många år. Karin Thornell (född Johansson) växte upp tillsammans med fem syskon i en typisk lantbruksmiljö, först i Mantorp (Östergötland) och senare i Säbydal nära Tranås i Småland. Karin var äldst och fick lära sig alla husmors sysslor. På gården fanns hästar, kor, svin och höns. Utöver familjen ingick pigor och drängar i hushållet.När man äldst i barnaskaran får man utöver att ta hand om småsyskonen hjälpa till med matlagning, baka, ysta, kärna smör, ta hand om slakt, städa, väva, virka, sticka o s v.

Med kunskap om det mesta som krävs av en husmor fick Karin möjlighet att ytterligare förkovra sig vid folkhögskolan i Ljungskile innan det var dags att ta tjänst som allt i allo hos en kaptensfamilj i Linköping. I Linköping träffade hon sin blivande make Sven som var skomakarpojke. Tycke uppstod med giftermål som följd 1940 och flytt till Sävsjö.

Efter två år flyttade familjen till Valdemarsvik. Två söner såg dagens ljus. 1951 var det dags igen att flytta, denna gång till Nyköping där Sven förestod Oscaria skoaffär men som senare drev den i egen regi. Adressen var V. Storgatan 21 där Karin och Sven också fick en lägenhet i samma fastighet.

I Nyköping kom Karin i kontakt med den lokala husmodersföreningen. Karin är på "hemmaplan" och blir raskt en flitig medlem. Föreningen består av kvinnor (husmödrar) med gemensamma intressen. Man träffas regelbundet, bjuder in föreläsare ordnar basarer där egna arbeten finns till försäljning. Vid dessa tillfällen och vid olika representationstillfällen bär alltid husmödrarna sin lokala husmodersdräkt.

Dräkten har till största del sytts upp av husmödrarna själva. Karin bar med stolthet sin husmodersdräkt. Karins dräkt finns här att beskåda med alla tillbehör. /Dessa rader har skrivits av äldste sonen Sven Arne Thornell i december 2013.

Tillkomstperiod: 1960 talet - Före 1969

Förvärvsdatum: 2013-06-07

Material: Textil: Bomull

Givare: Sven-Arne Thornell, Fredön