SLM 36597 – Färglåda, återanvänd ammunitionslåda med färgpennor

Beskrivning: Återanvänd ammunitionslåda innehållande 43 färgpennor av märket Rexel Cumberland. Lådan märkt "Rexel.Cumb". Många av färgpennorna har fått en liten etikett med namn på färgen (typ: Burnt Siena, Van Dycks brown etc).
Ammunitionslådan av kraftig brun papp kom ursprungligen från F11, många av dem fungerade senare som förvaring i det Erikssonska hemmet på grund av hållbarheten.

Sigurd målade och ritade under hela livet, och var väldigt intresserad av färglära och färgteori och konstens betydelse. Han gick flera brevkurser i Hermods, bland annat perspektivlära mm. Som pensionär tog han återigen upp måleriet och tecknandet.

Samtidigt förvärvat: Samling: Sigurd Eriksson

Tillkomstperiod: 1980 talet - 1990 talet

Förvärvsdatum: 2009

Specialbenämning: Färgpennor