SLM 36647 – Tröja

Beskrivning: Sweatshirt av vit bomull/akryl med muddresår kring halsringning, ärmslut och nertill. På baksidan tryckt i svart föreställande lagerkrans och HIIIA TESSINSKOLAN. I kransen står det ... et praeterea censemus Gripen esse delendam. (och för övrigt anser vi att Gripen ska förstöras"(travesti på Cato "förövrigt anser jag att Kartago skall förstöras")

Humanist..javisst
Klassen bestämde själva vad som skulle stå och sedan lämnades det till ett tryckeri.
Tessin-Terror och Gripen Power: Man tävlade om den lilla ön i ån vid Sparbanken. Varje jul vid första advent så åkte Gripen väldigt tidigt till Tessinskolan och ställde sina jättetraktordäck framför dörren med budskapet "Julen står för dörren". Det här året snodde Tessin-Terror Gripens lucia, körde ut henne till Nyköpings bro, hällde i henne kaffe,varvid en reservlucian fick rycka in. Men man körde tillbaka lucinan lagom till andra uppträdande, men nu med en tröja över lucialinnet där det stod TESSIN-TERROR på.

Tillkomstperiod: 1987

Förvärvsdatum: 2012

Specialbenämning: Sweatshirt

Material: Textil: Bomull