SLM 15522 – Skåp i barockstil, tillverkat för Joseph Sachs 1899.

Beskrivning: Skåpet tillverkades enligt information i skåpet 1899 av ”Möbleringsaffären” AB Max Sachs till brorsonen Joseph Sachs bröllop. Det är tillverkat i tung barockstil och är inrett med hyllor och fyra skåp med inläggningar.

På dessa inläggningar har de fyra kardinaldygderna (med antikt/kristet ursprung) avporträtterats, var och en med en flaska:
Justitia (rättvisa) –Ren Aquavit
Fortitudo (Uthållighet)-Punsch
Sapientia (klokhet)-Angostura
Temperantia (måttlighet)-Svagdricka

På dörrarnas insidor står i intarsia:
"Detta skåp gjorde AB Max Sachs AD MDCCCXCIX" (1899)
"Detta skåp lät Joseph Sachs förfärdiga till sitt bröllop".

(Senare fanns en liknande modell (noterad som nr 30776 på ritningar) kallad "Skokloster" i NK´s produktion).

Max Sachs var inflyttad tysk köpman och halvbror till Simon Sachs. Simon övertog sin svärfar Joseph Lejas affär.

Simons son Joseph Sachs (1872-1949) blev huvudägare och chef för Leja & Sachs i Stockholm. Han gifte sig 28 september 1899 i Stockholm med Sigrid Fränckel (1880-1929).

Joseph Sachs grundade 1902 varuhuset NK tillsammans med Karl Ludvig Lundberg, vars far Karl Magnus Lundberg (1817-1873) grundat garnaffär i Nyköping som sålde garn från Hargs bomullsspinneri. Den sistnämnda firman öppnade även i Stockholm.

Joseph Sachs och Karl Ludvig Lundberg ligger bakom etableringen av NK:s verkstäder i Nyköping (1904-1973).

"Josef Sachs gifte sig med Sigrid Fränckel och de bodde, efter äktenskapets ingående, i en våning på Strandvägen. Omkring år 1905 - 1907 flyttade de till en våning på Villagatan 5-7. Där stod skåpet i matsalen till efter Josefs död 1949. Sannolikt beslöt arvtagare vid hemmets upplösning att erbjuda skåpet till Nyköpings Museum med tanke på att Max Sachs verksamhet på sätt och vis föregångare till NK:s möbelverkstäder i Nyköping"
Utdrag ur brev från Per Hellman, Nordiska Kompaniet 1987.

Samtidigt förvärvat: Samling: NK:s verkstäder

Tillkomstperiod: 1899

Specialbenämning: Bröllop, barskåp

Material: Trä: Ek, Metall: Mässing