SLM 37279 1 – Skrivbok

Bild som illustrerar objekt c24-331920

Beskrivning: Enkelt skrivhäfte med pärm av kartong, vilken vikts vid sidorna och sytts ner med stora stygn. Svårtolkad text på framsidan, på insidan noterat: "Ösbyholm, Edberg". Häftet kommer från ett bjälklag i Mariefred, se nedan.

I boken står först bokstäver och siffror präntat. Därefter sätts bokstäverna i praktiken genom psalmtexter och tänkespråk, såsom psalmen ”I det djupa, i det höga” och ”Tacksägelse för hälsa”. Och namnet "Hedvig Sophia Thunström år 1840".

Det mest anmärkningsvärda är skriften mellan raderna i lite mindre stil: ”Högt älskade mamma M Mamma Linborg”, ”Högt älskade farbror Johan, her kommer jag aldrig att trivas o om jag fågla vingar hade flög jag på stunden hem, ofta må en röst af tårar bruten klaga. Jag på den som alt förmår […] skulle jag just bli förskuten ifrån min faders […] i många år, ingen her mig älskar såsom fremling ingen vanligt […] mig”… ”År 1842 den kom jag Hedvig S Thunström till Mariefred dit jag […] hos min mamma […] jag längtar […] till mitt forna hem Edebo dit jag aldrig åter kåmmer”. På sista sidan står även ”Catharina Underberg”

Skrivboken låg tillsammans med notblad (SLM 37279:3) och en trasig bok (SLM 37279:2). De återfanns i samband med en antikvarisk rådgivning rörande fastigheten Kungshusen 11, Långgatan 20 i Mariefred. Materialet hade använts som isolering i vindbjälkslagets trossbotten.

Tillkomstperiod: 1840 talet

Historik - Land: Sverige

Förvärvsdatum: 2015

Specialbenämning: Hedvig Thunström 15 år, 1840