SLM M012828 – Mellösa kyrka 1943

Foto: Ivar Schnell/Södermanlands hembygdsförbund

Beskrivning: Mellösa kyrka från öster år 1943. "Mellösa kyrka ligger nämligen på en kulle, omgiven av en krans av lägre hus. Detta är någonting ganska ovanlig; kyrkan brukar nämligen numera ligga tämligen ensam, sedan storskiftet skingrat de gamla bebyggelsegrupperna. Bland gårdarna kring Mellösa kyrka är det flera, som äro värda att observeras på grund av sin gammaldags stilfulla enkelhet och sina goda proportioner. Strax norväst om kyrkan ligger en byggnad med dessa egenskaper, nämligen den gamla sockenstugan, där förr i världen sockenstämmorna höllos, vid vilka socknens och kyrkans angelägenheter avgjordes" /Ur Mellösa kyrka (1943) sidan 3.

Anmärkning: Bild tagen till "Mellösa kyrka", Sörmländska kyrkor 26 (1943) av Erik Bohrn. Ej publicerad.

Objektnummer: M012828

Tillkomstperiod: 1943

Upphovsrätts­innehavare: Södermanlands hembygdsförbund

Motiv - Byggnadsnamn: Mellösa kyrka