SLM P11-3487 – Slaktar-Tilda, Matilda Jacopsson bodde i ett torp utanför Flen

Beskrivning: Matilda Jacopsson med sin häst och vagn.

Matilda Jacopsson, allmänt kallad ”Slaktar-Tilda”, var en välkänd profil i Flen. Hon bodde i et torp strax utanför Flen. Hon hämtade hushållsavfall i Flen och födde upp sina grisar med. Hon slaktade och sålde. Hon slaktade också åt andra.

Anmärkning: Utställning: Röster i Flen, text på vepa: "Det bästa hon visste var att få doppa skorpor i brännvin."/Ur Flen från by till stad av Johan Anderson, 1964

Slaktar-Tilda, Matilda Jacopsson. Alla kallade henne Slaktar-Tilda. Hon bodde i ett torp utanför Flen. Nästan varje dag åkte hon in till Flen med häst och vagn för att hämta hushållsavfall till sina grisar. Hon födde upp dem, slaktade och sålde. Hon slaktade också åt andra. Mannen var hemma och skötte torpet, barnen och hushållet. Hon var kaxig mot poliser och andra överhetspersoner. Samtidigt var hon hjälpsam mot dem som hade det sämre än hon.

Objektnummer: P11-3487

Upphovsrätts­innehavare: Sörmlands museum

Förvärvsdatum: 2011-05-03

Motiv - Ort: Flen