SLM 33599 2 – Byxa

Bild som illustrerar objekt c24-319863

Beskrivning: Stickad byxa med vit virkad snodd i midjan. Storlek 2-3 år.

Tillhör barnset bestående av stickad tröja, byxor och vantar. Ljusblått garn med detaljer i vitt. Stickad av Marie-José Törnström till dottern Marianne.

"Det är min mamma Marie-José Törnström som stickat detta blå set till mig, när jag är i 2-3 års ålder. Den tillhörande mössan existerar dock ej eftersom den flitigt användes av både mig och min syster Birgitta ”Gittan” Good (fd Törnström). Mössan användes även till våra dockor och till slut var den i det skicket att den kastades. Min syster hade ett stort hundgosedjur, som ofta fick ha mössan på sig, eftersom huvudet var ungefär lika stort som en människas.

På bilden står jag på ladugårdsbacken vid vår gård Ekekulla, Tystberga och tittar när min farbror Gottfrid Törnström lastar av hö från vagnen. Det är i april månad, 1968 och vi har haft vårt hö liggande på grannens höskulle, eftersom vår egen inte var tillräckligt stor för att rymma den hömängd som behövdes till våra tjurar. Grannen, familjen Andersson, på Tomtekulla hade ladugård, men inga djur, utan satsade på grönsaksodling samt höns vid denna tid.
Mamma och jag var ofta ute på gården och tittade när min pappa Halvar och hans bror arbetade med gårdens alla sysslor. När min syster och jag var i tonåren fick vi hjälpa pappa med att hänga hö i hässjor (7-9 störar) och skrakar (en stör) och medan vi var med kompisar eller vid badstranden lastade pappa in höet på höskullen, eftersom vi endast vid den tiden hade en häst samt några kalvar och höåtgången inte var alltför stor.

Mamma hade lagt ner tid på att sticka denna blå dress, men när den äntligen var klar använde jag den några gånger. Tydligen tyckte jag att den stack mig över kroppen, även om jag hade andra kläder under dressen, närmast kroppen. Det var vanligt med stickade kläder till barn på 50- och 60-talen, men det är klart om kläderna känns obehagliga att ha på sig är det inte så trivsamt. Bomullsgarn är mjukare men den blå dressen är stickad i ullgarn. Möjligen hade mamma kommit över ett garnparti lite billigare och kvalitén kanske inte var den bästa."

Tillkomstperiod: 1968

Förvärvsdatum: 2007-09-22

Specialbenämning: Barnset

Längd (mm): 552